søndag den 31. maj 2015

#majformig# nu hvor maj er slut?

Det har været SÅ dejligt at se, hvordan flere og flere gennem maj begyndte at bruge hashtagget #majformig# på Instagram. I er seje!

Meningen med det var jo at få fokus på at gøre gode ting for sig selv. "Vælge sig selv TIL" kan man kalde det. At slå autopiloten FRA og træffe bevidste VALG.

Rigtig mange har efterhånden spurgt mig: "Hvordan lærte du at mærke dig selv, og hvad du har lyst til? Både mht. mad men også med job, venner osv. Jeg kan ikke mærke en skid!"

Måden at lære det på er simpelthen at starte helt i det små. Præcis som med dette #majformig#-projekt, hvor du har hashtagget, når du har truffet et valg for dig selv - et positivt valg. Hver gang du bevidstgør over for dig selv, at lige der mærkede jeg efter, træf et valg og gjorde det - så omkoder du langsomt din hjerne og vænner den mere og mere til det. Det er træning som med alt andet.

Hvis du f.eks. har spist skyr med nødder og bær i lang tid, fordi det står på din kostplan, eller fordi det er det, du har været mest tryg ved, men at du mærker et eller andet i dig hviske "jeg har lyst til havregrød!", og du så GØR DET - har du taget et vigtigt skridt mod at mærke dig selv bedre. Selv om det kan lyde totalt ligegyldigt og latterligt, at det skulle gøre en forskel at vælge havregrød frem for skyr, så er det virkelig, virkelig vigtigt!!! Det er I HØJ GRAD med til at lære dig at mærke dig selv, dine behov og din lyst. Det er summen af alt, hvad du gør, der har betydning for, hvordan du lever dit liv - i alle aspekter. Når du bliver bevidst om - selv i de små ting - at du enten kan vælge dig selv til eller vælge dig selv fra, så smitter det også af på din selvrespekt i andre sammenhænge. På jobs, over for venner/veninder, over for kærester osv.

Så den daglige lille bevidsthedsgørelse er altså skide vigtig. Når du fatter, at du har VALG (og dermed også fravalg) i ALT, hvad du gør, så begynder der at ske ændringer. Og det er så fedt, når du tager de første spæde skridt i at gøre det, som du virkelig har lyst til. Om det så er at spise havregrød frem for skyr, gå en tur frem for at løbe, spise flere grøntsager i stedet for pasta, nyde den flødebolle du så gerne vil smage eller hvad fa'en det nu kan være. Så mærker du, hvad du rent faktisk har styrken til at bestemme....

Og som sagt: jo flere gange du opdager, at du kan træffe bedre valg for dig selv, jo mere bliver det langsomt en ny - og langt mere positiv vane - for dig. Så får du slukket for autopiloten og sætter i stedet dig selv bag rattet i dit liv. Så det er altså vejen til at mærke dig selv! Mere kompliceret er det ikke. Men til gengæld skal det til over en laaaaaaaaaaaang periode. Du skal øve, øve, øve dig i at mærke efter, samt huske hele tiden at spørge dig selv: "Hvorfor gør jeg egentlig det her? Hvad har jeg inderst inde lyst til, og hvorfor følger jeg det ikke?"

Jeg synes, at det kunne være fedt at fortsætte det her med at hashtagge, når man har mærket noget, der gør én godt (ikke om det er sundt eller usundt! At vælge en is til kan være lige så sundt som at vælge den fra - håber I forstår! Det kommer jo helt an på ens situation), og at man så GØR DET. Vi skal lytte til vores krop i stedet for kun at snakke sundhed ud fra kalorier og næringsværdi! I mine øjne kan det være lige så sundt at nyde én flødebolle, som det er at spise broccoli.

I stedet for hashtagget #majformig# (nu hvor maj er slut, og det jo meget gerne skal blive en vedvarende proces at være i), kan vi bruge hastagget #FORMIG#. Vil du være med? Starten rejsen mod at få det bedre med dig selv og vælge dig selv til. Livet skal sgu leves. Ikke overleves.

Hvis du tænker: "er det ikke at være vildt egoistisk det her?" Så læs dette indlæg.




1 kommentar:

  1. Jeg er HELT enig. Sundhed handler ikke kun om fysiologiske ting - som at spise (fanatisk) sundt, træne osv. Sundhed handler lige så meget om mental velvære - det handler om at NYDE og at følge sin LYST. Du har så meget ret i, at det er vigtigt at finde en balance mellem fysisk og mental "sundhed" :-)

    SvarSlet