onsdag den 20. maj 2015

Vejrtrækningsøvelser

I de to sidste indlæg har jeg skrevet om, at jeg er gået i gang med at træne min mave og ryg op på en anden måde, end jeg før i tiden ville gribe det an (der ville jeg ha' meldt mig ind i et Fitnesscenter og straks gået i gang med at give den gas - uden at mærke efter, om min krop overhovedet havde godt af det eller ej). Nu har jeg i stedet valgt at have fokus på åndedræt, bækkenbund og at følge øvelser af Elin Solheim hjemme på mit stuegulv. Det passer desuden også meget bedre ind i en travl hverdag med en lille tornado (Julia) og en masse at se til. Og når det så oveni er bedre for både min krop og min psyke, er det jo totalt deeeeeejligt! :)

Jeg skal træne min mave og ryg op, da jeg har mange smerter efter graviditet, fødsel og et år som fuldtidsmor, og jeg skal blive stærk nok til at kunne løbe og sjippe igen, så jeg kan bygge mine knogler op. Kontakten til bækkenbunden og at trække vejret ordentligt er desuden vigtigt for at holde fast i at mærke mig selv, mine følelser, behov og lyst og dermed for at holde fast i spiseforstyrrelsen som min positive ven i stedet for modstander.

Hvis du er spiseforstyrret, så prøv at lægge mærke til, hvordan du trækker vejret. Trækker du det helt ned i maven, så maven buler ud og ind, eller sidder det oppe i lungerne, halsen eller lige frem i munden? Og kan du få kontakt til din bækkenbund i samspil med din vejrtrækning? Dette er i øvrigt også vigtigt, hvis du skal have et bedre sexliv (just saying).

Nå, hvilke vejtrækningsøvelser er jeg startet med? (inden jeg skal i gang med "rigtige" øvelser for mave og ryg).

Øvelse 1) Lig på ryggen (på et tæppe, yogamåtte eller hvad du nu har) med udstrakte ben. Læg en pilatesbold på 2 kg. eller andet lige under navlen. Bare det er lidt tungt, så du kan mærke tyngden på din mave. Træk nu vejret godt ind og ånd så ud og "giv slip" - altså lad al luft sive ud af sig selv. Du skal gerne mærke, at bolden (eller hvad du nu har lagt på maven) nærmest går igennem din mave, nærmer sig gulvet (uden den selvfølgelig gør det). Det er mere at give slip end at presse luften ud. Det skal blive naturligt for dig/din krop, at vejrtrækningen kommer helt derned.

Øvelse 2) Få bækkenbund og vejrtrækning til at arbejde sammen. Lig på ryggen med benene bøjede (altså fødderne i gulvet). Træk vejret godt ind og pust så ud mens du spidser munden (lav trutmund). Imens du puster ud og laver trutmund, skal du spænde i bækkenbunden (= det føles som at holde på en prut eller at klippe en tissestråle over). Man kan ikke se, når man spænder i bækkenbunden (din numse osv. må altså ikke bevæge sig. Det er kun dig, der kan mærke spændingen). Hold spændingen så længe du kan, mens du puster ud. Prøv det 10 gange.

Har du problemer med at tage en dyb vejrtrækning? Så brug dette tip, som hjalp mig i tidernes morgen, da jeg slet ikke turde tage en dyb vejrtrækning: pust ud, pust ud, pust ud - alt hvad du kan (det er klart nemmere at puste ud end at trække vejret dybt). Tøm dine lunger. Til sidst vil din krop automatisk nærmest hive efter vejret og tage en dyb indånding. Så får du følelsen af, hvordan det er at tage en ordentlig indånding, og så vil du med tiden kunne tage en dyb indånding uden først at skulle puste ud.

Husk at det kræver TRÆNING. Du kan ikke læse eller snakke dig til det her. Det er "fejlen", som mange gør. De bilder sig ind, at de gør noget for at ændre tingene, men i virkeligheden gør de ikke en skid aktivt. F.eks.: "Jeg vil gerne i kontakt med min mave og mine følelser og arbejde mig ud af spiseforstyrrelsen, og jeg læser en masse om det her på Milles blog, men det kan ikke lykkes for mig". Nej... for GØR du det, der skal til? Handling skaber forvandling. Og det skal til over en LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG periode. Tænk på hvis du skal løbe et maratonløb. Det gør du heller ikke bare lige. Eller hvis du skal blive god til matematik. Eller dansk. Eller... ALT kræver træning. At ændre vaner eller at arbejde sig ud af en spiseforstyrrelse er som alt andet (men skide krævende, jeg ved det godt!! Prøver bare at sige, at der ikke kommer et brev med posten en dag, hvor der står, at nu er det hele godt. Du skal selv gøre ændringerne, der skal til.. Når du forstår det sådan rigtigt, kan du for alvor begynde at sparke røv).

1 kommentar:

  1. Jeg har i mange år haft problemer med at trække vejret helt ned i maven pga min angst. Jeg fandt ud af det for omkring 2 år siden og har virkelig prøvet at øve mig i det.. Det går rigtig godt, men jeg har perioder hvor jeg igen opdager at jeg trækker vejret dårligt.. og så må jeg lige øve lidt igen..

    Knus <3

    SvarSlet