onsdag den 12. august 2015

Billeder af mad på Instagram

Der bliver postet rigtig mange billeder af mad på Instagram - og det kan bestemt bruges positivt! Jeg får masser af inspiration og nye idéer. "Guuuuud, hvor ser det lækkert ud. Det vil jeg også prøve at lave!".

MEN. Jeg synes bestemt også, at det kan bruges negativt, alle de madbilleder. Især for spiseforstyrrede "på vej ud".

Personligt ville jeg blive skingrende sindssyg, hvis jeg skulle poste alt, hvad jeg spiser. Jeg ville komme til at tænke ALT for meget over det. "Ser det pænt nok ud?". "Ligner det, at jeg er en grovæder?". "Synes folk jeg spiser for lidt/for mærkeligt/for sundt/for usundt/osv.?" Jeg ville fjerne fokus fra min egen lyst og nydelse, og mad ville blive for projekt-agtigt/noget som der skal gøres meget ud af. Jeg vil altså bare gerne spise - og så have fokus på alt andet end mad. Jeg vil gerne være i LIVET.

Sådan har jeg det. Men derfor kan det helt sikkert godt hjælpe nogen at poste alt, hvad de spiser. Jeg vil bare komme med en lille opfordring til at mærke efter, om det egentlig gavner eller ej. Altså om det fastholder dig i dit overdrevne madfokus, eller om du synes, det hjælper dig. Måske skal du nøjes med at poste billeder af mad engang imellem (f.eks. når du tør bryde en regel, spiser noget nyt eller lign.) i stedet for hvert måltid? Du ved bedst :) Jeg stiller bare spørgsmålet.

Det kan måske godt hjælpe nogen at se portionsstørrelser, fordi man tit ikke ANER, hvad en "rigtig" portion er mere, hvis man har været spiseforstyrret i mange år.

Men til det er der også et MEN. Husk når du ser et madbillede/et måltid postet af en anden person:

- du ved ikke, om hun spiste op.

- du ved ikke, om hun skulle spise to portioner mere, før hun var mæt.

- du ved ikke, om hun er i stand til at mærke sult og mæthed, så måske "passer" portionen slet ikke til, hvad hun "burde" spise, hvis hun kunne mærke sin krops signaler.

- du ved ikke, hvad hun ellers spiser/har spist i løbet af dagen (hvis alt ikke bliver postet på Instagram)

- du kender ikke hendes aktivitetsniveau.

Altså, et billede af et måltid skal du aldrig tage som SANDHEDEN. Sådan skal du også spise. Vi er alle forskellige, skal ikke spise det samme eller lige meget mad, er forskellige steder i vores liv, har forskellige psykiske og fysiske behov osv. osv.

Inspirationen fra andre er genialt - men husk at lade være med at sammenligne dig/dine måltider direkte. Der er så meget, du ikke ser og ved. Bliv på egen banehalvdel og find ud af, hvad der virker FOR DIG at spise, hvor meget og hvornår - så du kan få det bedst muligt. For det er jo det, det handler om, ikke?: at komme ud og leve i stedet for at overleve livet. Hvis du vil opnå det, skal du lære at stoppe sammenligningen.

Giver det mening?!

1 kommentar:

  1. Hold fast hvor har du ret Mille, er efterhånden ved at få nok af alle de madbilleder. Især når man selv er ved at væmmes af alt det mad, så gør det det bare ikke lettere

    SvarSlet